top of page

De bevestiging

Natuurlijk, was ze drachtig, na zo'n ideale dekking. Of was het wishful thinking. We zaten in het proces en hadden ons voorgenomen om er intens van te genieten en er was maar een manier om erachter te komen. Dus op naar de dierenarts. Tijd voor de scan.

Scan

Ik had al vele boeken gelezen. Om met zekerheid vast te kunnen stellen of uw hond drachtig is, wordt er gebruik gemaakt van een echo-onderzoek of een röntgenfoto. Het onderzoek met behulp van de echo kan vanaf dag 28.

Dus op 30 juni ging ik op bezoek bij de dierenarts. Even mijmerde ik. Ik dacht terug aan mijn eigen zwangerschap (22 jaar geleden). Mijn echo, het hartje dat ik hoorde kloppen, ontspannen liggend op de bank.

Ik stapte samen met Smokey achter de dierenarts aan de spreekkamer binnen en zag de tafel waar Smokey op moest liggen. De assistente stond al klaar.

Op de rug

De moed zonk me in de schoenen. Moest ze weer verplicht op haar rug liggen (net als bij de HD en ED-scan).

"Doet ze iets?, vraagt de dierenarts.

"Nee hoor, het is een watje,"antwoord ik stoer. Net als ik ben, maar dat zeg ik niet.

Ze laat zich in de houtgreep nemen, ze laat zich op de tafel leggen, ze blijft stil liggen, omklemt door de assistente en mijzelf. Ik voel de gespannenheid in haar spieren, het hijgen. En ik zie op de monitor een maanlandschap. Een vrucht met een hartje. Een bewegend beeld.

Trots

"Blaas even in haar neus, dan stopt ze met hijgen en kunnen we het beter zien," zegt de dierenarts. En ik blaas in haar neus en zie het verstillende effect.

Vol trots kijk ik mijn meid in de ogen en streel haar over haar flank.

"Zo te zien zijn het er vijf of zes. Maar het is nu te vroeg om het definitief vast te stellen.

Dan moet je rond de 55ste dag terugkomen."

Dat wist ik, had ik gelezen. Na de 45e dag ontwikkelt zich het bot. Maar ik voelde me bezwaard. Geen tweede keer, dit was voor haar geen ontspannen genot. Dit was een noodzakelijk kwaad, voor mijn genot.

Smokey stond met haar poten op de grond en kwispelend nam ze de bokjes aan.

Tsja, ik was toch duidelijk het watje.


POPULAR TAGS

Er zijn nog geen tags.
bottom of page